Nederlandse huishoudens bezitten gemiddeld vijf slimme apparaten. Zo’n 20 procent heeft zelfs zeven of meer Smart Home producten in huis. Redenen om slimme apparaten aan te schaffen zijn gebruiksgemak en energiebesparing, aldus de jaarlijkse GfK Smart Home Monitor. Met slimme huishoudelijke apparaten zoals vaatwassers, zonwering, verlichting en verwarming hopen mensen hun energierekening eenvoudig omlaag te krijgen.

Ook het creëren van een veilig huis speelt een grote rol bij de keus voor slimme bewakingscamera’s en deurbellen. Hoewel uit het onderzoek blijkt dat voor Smart Home producten steeds vaker naar een installateur wordt gestapt, blijft het overwegend een doe-het-zelf marktsegment. Consumenten realiseren zich daarbij niet altijd even goed dat dit de nodige risico’s met zich mee brengt. Het installeren van een camera of deurbel lijkt niet ingewikkeld, maar er moet wel rekening worden gehouden met wet- en regelgeving. Cameratoezicht dient zichtbaar te worden aangekondigd en het is niet toegestaan alles en iedereen op straat in beeld te brengen.

Een beveiligingsinstallateur levert niet alleen een uitstekend werkend systeem op, maar adviseert ook over zaken als cameraprojectie, alarmopvolging, privacyregelgeving en cyberveiligheid. Dat laatste is in het onderzoek de meest genoemde reden om af te zien van slimme apparaten. Zo zeggen deelnemers onzeker te zijn omdat ze geen inzicht hebben of, hoe en met wie hun gegevens en camerabeelden gedeeld worden. Een kwart vreest dat de apparatuur gehackt wordt. Slimme luidsprekers en spraakassistenten worden steeds populairder. Een op de vijf consumenten heeft er drie of meer in huis.

Naarmate er meer Smart Home apparaten in huis zijn, neemt het gebruik van spraakassistenten toe voor de bediening van apparaten. De spraakassistent heeft daarmee blijvend een plek in huis veroverd. Het blijft opvallend hoe gemakkelijk mensen voorwaarden voor het gebruik van software en websites accepteren. 74 procent van de deelnemers aan een onderzoek van Orange Cyberdefense accepteert de privacyvoorwaarden van websites en apps zonder deze te lezen. Zij vinden de teksten te lang en ingewikkeld. Cookies worden vrijwel altijd geaccepteerd. Slechts 21 procent gaf aan te denken dat alle bedrijven netjes met hun gegevens omgaan. Hoe slim is het dan om blind op ‘akkoord’ te klikken? Wie echt slim wil zijn, kan zich beter vooraf in de voor- én nadelen verdiepen.

BEVEILIGING editie november 2021